onsdag 20 februari 2008

Koordinerad nordisk insats på nyckelkund

Att nå ökad volym på en prioriterad kund i hela Norden kräver ett seriöst analysarbete och planering. I måndags stöttade jag de nya key account managers och inblandade säljare från de nordiska länderna i deras upplägg för att samarbeta mer med en kund - en butikskedja där företaget vill komma in med fler av sina produkter.

Det handlade först och främst om att ta reda på ett nuläge - vilka kontakter, vilka produkter, vilka butiker, vilka kontrakt o s v omfattade samarbetet hittills? De nordiska länderna hade haft varsin ansats hittills och det syntes i de olika redogörelserna. Därefter hade vi en mer workshop-liknande övning för att ta reda på vad som skulle krävas av företaget för att bli framgångsrika med den här kunden på fem års sikt - och vad som kunde hindra framgången. Vi försökte också vara kreativa kring olika sätt att skapa värde för den här kunden och hjälpa dem att bli framgångsrika gentemot sina konkurrenter. Det gällde också att försöka förutse hur de egna konkurrenterna skulle agera gentemot den här kunden.

Resultatet av dagen blir nu en gemensam SWOT-analys och så småningom en strategi för att närma sig kundens beslutsfattare på ett nytt och bättre sätt.

Inga kommentarer: