torsdag 13 mars 2008

Lagerguider som förmedlar kundvärden

Det är inte alltid säljarna som möter kunden - hos en uppdragsgivare visar man ofta upp det stora centrallagret för grupper av kunder utifrån landet som kommer dit tillsammans med "sin" säljare. I några omgångar har vi nu utbildat och i morgon ska vi certifiera de medarbetare som framgent kan titulera sig "certifierade lagerguider". De arbetar själva på lagret i olika roller.

I träningen har vi lagt vikt vid de mervärden som centrallagret skapar. När kunderna tittar på pallager, hyllager, godsmottagning och avgångshall ska de tänka "vad bra" och inte bara "vad stort"! Vi utformade elva stationer tillsammans med de blivande guiderna och de ska förses med informationstavlor. Guiderna ska få minneskort med fakta och kundvärden. Självklart övade vi en del på presentationsteknik och löste gemensamt några svåra situationer som kan drabba en guide.

Jag tror att guiderna kommer att lyckas väl i morgon. De verkar stolta över sitt lager, och det gör att de kan förmedla en positiv bild till kunderna.

Inga kommentarer: