torsdag 14 februari 2008

Tillväxtplaner måste förankras hos varje säljare

Den här veckan har jag och min medförfattare till "Tillväxt i praktiken" varit i Göteborg och medverkat till att vår uppdragsgivares tillväxtplaner når hela vägen ut till varje säljare. Sedan i höstas har vi arbetat med 1) ledningens vision och tillväxtstrategier 2) varje försäljningschefs egen tillväxtplan för distriktet och nu 3) lokalt stöd för att ge distriktets tillväxtplan ett genomslag hos varje utesäljare. Vi använde en enkel mall på två sidor som blev säljarens egen plan för 2008.

Kvaliteten i planen uppnåddes genom att säljaren fick prioritera:
- de viktigaste kunderna 2008 (max 10)
- de viktigaste kundbesöken, kundaktiviterna och åtgärderna
- vilket stöd han eller hon behövde för att nå målen
- hur han eller hon kunde bidra till företagets tillväxtstrategier
- de viktigaste två-tre sakerna att ha gjort före månadens utgång.

Resultatet blev enkla planer som kan följas upp och uppdateras månadsvis. Det blev tydligt för säljarna och deras chef att planerna måste vara individuella och att säljarna bidrar på olika sätt till de övergripande strategierna (allt är inte relevant för alla).

Inga kommentarer: