I förra veckan fick jag chansen att medverka vid en kick-off för ett säljteam som ska dra igång sin planering inför kommande år. Affärsplanering i företag kan vara allt från att mekaniskt fylla i standardiserade dokument till att bygga upp dagliga arbetsverktyg för varje säljare. Försäljningschefen hade bestämt sig för att gå på linjen "arbetsverktyg"!
Varje säljare fick börja göra en plan för ett konto, en portfölj eller ett distrikt beroende på ansvarsområde. Vi använde oss av tre enkla steg:
1. Läget på kontot (företagets position, vad köper kunden/kunderna idag osv)
2. Styrkor, svagheter, hot och möjligheter att utveckla kunden, portföljen, distriktet.
3. Övergripande mål med kunden, portföljen, distriktet nästa år.
Alla säljare arbetade självständigt med sina delar och därefter fick var och en fem minuter att presentera punkt 1-3 för övriga. Den här kunskapsdelningen gjorde att några gemensamma problem kom på bordet och det blev tydligt att vissa planer hänger ihop med andra. Tillsammans ska de här planerna ge företaget den önskade totala försäljningen. Säljarna får nu både tid och stöd att färdigställa planerna under resten av våren till fullt användbara måldokument!
tisdag 15 april 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar