fredag 24 oktober 2008

Lägger du locket på dina säljdrivande satsningar?

I många företagsledningar fattas det just nu beslut av typen: ”Vi skär ner på alla kostnader som inte är absolut nödvändiga”. Frågan är:
- Vilka sådana beslut är kloka att fatta och vilka är det inte?
- Vad kan ett fattat beslut få för konsekvenser?
- Hur anpassa organisationen utan att tappa kompetens och drivkraft?

Det är påfallande vanligt att styrelser och ägare kräver en nedskärning av kostnadsmassan till varje pris och ”rakt av med osthyvelsprincipen” . Och att chefer i affärsledande ställning ser till att så sker. Men vad händer då med företagets affärsmöjligheter framåt och med de investeringar som medarbetarna kanske just ska till att kapitalisera på för företagets räkning. Risk finns att dörren stängs igen!

Vad man kan göra är att sortera sin kostnadsmassa och sina investeringar i sådant som är affärsdrivande och sådant som inte är det. Att stoppa utveckling som kan leda till fler affärer är inte klokt. Att sluta att spendera onödiga pengar som inte bidrar till affärerna är däremot klokt! Därtill behöver kommunikationen inom företaget vara av den typen att medarbetarna kan göra vad som behövs för företagets långsiktiga framgång och överlevnad. Paralyserade medarbetare förflyttar inga berg!

Inga kommentarer: