måndag 12 maj 2008

Marknadsföringsorganisationen och säljarna

Ett typiskt problem som jag oftar stöter på är att säljorganisationen och marknadsförarna har svårt att finna sina roller i förhållande till varandra. Häromdagen coachade jag en ganska nyanställd marknadschef som hade sett sin första större kampaninsats landa ganska platt hos säljarna - och det trots massor av information, dialog och annat som brukar hjälpa till.

Det är generellt svårt att bestämma vem som servar vem - är det säljarna som utför det marketing vill, eller är det marketing som levererar det som sälj behöver? Ett kunddrivet företag behöver generellt kunna möta kundkrav och därmed kan man tänka sig att säljarna ställer krav på marketing för att nå målen med kunderna. Men marketing har ju massor av möjligheter att vara proaktiva med kampanjer, material och visa vilka produkter som säljarna ska ta extra fokus på i sitt arbete.

Nej, det finns ingen genväg här heller men några saker jag rekommenderade den här marknadschefen var:
1. Markera på nästa säljmöte att ni tillsammans måste hitta ett arbetssätt som fungerar!
2. Fortsätt vara lyhörd men ställ också tydliga krav på säljarna! Ingen mer "kampanj i sjön"!
3. Välj få, väl förankrade och väl planerade insatser och fortsätt öka framförhållningen!

Inga kommentarer: